Edward Hald
(1883-1980)
glasformgivare |
Edward Hald - skapade berättelser i glas
Som en av Orrefors framträdande formgivare
bidrog Edward Hald till att ge den moderna
svenska glaskonsten internationell uppmärksamhet. Tillsammans
med jämnåriga kollegan
och parhästen Simon Gate bedrev han en stimulerande
tävling i att experimentera med
glas i graal, en teknik som arbetades fram på Orrefors
1916, året innan Edward Hald
anställdes. Till sin hjälp hade de den legendariska
glasblåsaren Knut Bergqvist, som
lockats över från Kosta.
Hald
skulle bli målare och fick sin konstnärliga utbildning
hos Matisse i Paris, men innan
dess hade han också läst på handelshögskolan
i Leipzig, och ägnat sig åt arkitektur-
studier. Innan genombrottet på Orrefors arbetade han
vid Rörstrand och Karlskrona porslins-
fabrik där han ritade serviser. Både Hald och
Gate var också verksamma på Orrefors dotter-
glasbruk Sandvik där de framställde vardagsföremål,
och på 20-talet arbetade de båda även
med belysningsarmaturer.
Men
det var för sina sirliga, berättande gravyrer
som Edward Hald rönte störst uppmärk-
samhet; en höjdpunkt är himmelsgloben, en 53 cm
hög praktpjäs som utfördes på Orrefors
1929-30 inför Stockholmsutställningen. På
glasgloben svävar stjärnbildsfigurer - en oxe,
en
skorpion och en hund syns sväva bland skyttar, tvillingar
och skepp.
I de kärva tider som följde efter Kreugerkraschen
i början av 30-talet beslöt Orrefors att
förena glasbrukets ekonomiska och konstnärliga
ledning, och 1933-44 var Hald glasbrukets
vd, och tvingades gå balansgång mellan de ekonomiska
och de konstnärliga intressena.
"Hade man släppt efter på det konstnärliga
och följt allmänhetens vaga och oklara smak,
skulle Orrefors förlorat sin prestige och sjunkit ned
till någoting medelmåttigt, som ej heller
ekonomsikt uppskattats, alla värden skulle sjunkit"
summerar han uppgiften några år efter
att han slutat som direktör.
|